|
|
Reabilitarea caii ferate se va face prioritar pentru coridorul de transport transeuropean nr. IV
Societatea Nationala Caile Ferate Romane SA (CFR SA) considera ca obiectiv strategic, pe termen lung, modernizarea circulatiei trenurilor de calatori, care vor atinge viteze maxime de 200 km/h, iar cele ale trenurilor de marfa, de maxim 120 km/h.
Variantele de trasee propuse de CFR pentru integrarea in reteaua transeuropeana de mare viteza se bazeaza pe rutele prin care trec coridoarele de transport nr. IV si IX, care traverseaza teritoriul Romaniei. In acest context sunt in curs de promovare pentru finantare lucrarile de reabilitare a coridorului IV, cu prioritate pentru linia Curtici-Arad-Alba Iulia-Brasov-Bucuresti-Constanta.
Pentru cei 800 de kilometri sunt necesare investitii de circa
2 milioane dolari pentru fiecare kilometru.
Date fiind urgenta si importanta lucrarilor de reabilitare a acestui traseu feroviar s-a obtinut
finantarea, printr-un imprumut in valoare de 200 milioane euro, de la Banca Europeana de Investitii, pentru lucrarile aferente tronsonului Bucuresti-Brasov, cu termen de finalizare in anul 2003.
Sunt avansate si negocierile pentru finantarea tronsonului Bucuresti-Constanta, pe baza unui credit de la guvernul Japoniei, prin Overseas Economic Cooperation Fund. Valoarea totala estimata, conform studiului de fezabilitate, este de 526,74 milioane dolari.
Proiectul selectat pentru finantare cuprinde sectoarele Bucuresti Nord - Bucuresti Baneasa si Fetesti-Constanta.
O alta sursa potentiala de finantare a lucrarilor, pe tronsonul Bucuresti-Constanta, este programul Structural Policies for Pre-Accession (ISPA), al Uniunii Europene, cu derulare in perioada 2000-2006, pentru care vor fi promovate, etapizat, proiectele necesare, primul find Bucuresti Baneasa-Fetesti.
Proiectul a fost acceptat preliminar, urmind ca, incepind cu anul 2000, ISPA sa finanteze lucrari pe acest tronson, in cadrul unor transe anuale de 50-70 milioane euro.
Carmen Andrei
©Romania Libera, 8 iulie 2000
|
|
|
|
|
|